lunes, 30 de septiembre de 2013

GREZIAR ESKULTURA: DISKOBOLOAREN IRUZKIN EREDUA

Hemen doakizue Mironen Diskoboloaren iruzkin eredu bat; badakizue ez dela zerbait itxia, beraz, aldatu edo moldatu daiteke.

IRUZKINA







EGILEA. Miron  ( Ka 490-430 )

KRONOLOGIA. Ka. 460

MATERIALA.  Brontzea( kopia marmolezkoa ).

FORMA. Konkor biribileko eskultura

NEURRIAK. 1,53 zm. Altuera

GAUR EGUN. Museo Nazionale Romano delle Terme

GAIA. Atleta diskoa jaurtitzerako momentuan. Gihar guztiak tentsioan daude eta beraz, mugimendu hutsaren adierazpena da hau. Jaurtitzaileak gorputza buelta emanda dauka bere indarra hobeto aprobetxatu ahal izateko.

Diskoboloa Miron.en obra nagusia da, mugimenduaren artista izango da eta bere asmoa ez da errealitateaz jabetzea, berez atletaren postura honek gehiago erantzuten dio mugimenduaren inpresioari berari disko jaurtitzaileek benetan hartzen duten posturari baino.

Obra honetan, egileak esfortzu handia egingo du lehenengo garaietako zurruntasunetik ihes egiteko eta mugimendua adierazteko. Lan honen kasuan gakoa da zein den tentsio momenturik handiena aukeratzen jakitea eta goreneko tentsioa dagoen bakarra; diskoa atzean dago eta hartzen du jarrera inpultsoa hartzeko.

KONPOSIZIOA. Hemen ikusten dira eskultura osatzen duten elementu geometriko guztien arteko tentsioaren ikerketa.  Diskoboloan ezin dira jarri simetria ardatzak ( hain garrantzizkoak direnak Polikleton kausan, Miron.en garaikidea ) baina identifikatzea dago hirukia eta linea kurboaz osaturikoa. Bi zirkunferentzi erdiak oposatzen dira: Burutik ezkerreko oinera doana eta luzaturik duen besotik ( diskotik ) eskumako oinera. Beste aldetik, linea bat ikusten da zig-zag.ean eskumako eskuan hasi, sorbaldatik, ipurditik, belaunetik eta oin-puntara. Figura geometriko hauek erabiltzen ditu figura dinamizatzeko.

Gainera  Mironek erritmoa lortzeko erabiliko du ia pasatuta dagoen forma: Egipton moduan ikusten da gorputz-enborra aurrera eta besoak eta burua soslaian. Halere, duen gorputz-jarrera hori guztiz sinesten dugu: eskultura egina dago mugimenduaren ilusioa sortzeko eta ez disko jaurtitzailearen estiloa erakusteko.

ESTILOA. V. Mendearen bigarren erdialdean, Atenaseko hiriak lortzen du nagusitasuna eta nagusitasun honek eragina handia dauka artearen alorrean. Diskoboloa epealdi klasiko honen barruan koka dezakegu baina badauka oraindik Aro Arkaikoaren aztarnak: espresio estereotipatua, ilea geometrikoki landua ( naturaltasunik eza )...

Originala brontzezkoa zen. Mironek nahiago zuen material hau horrela figura bera mantendu ahal baitzen eta marmolez, ordea, behar zuen enbor antzeko zerbait eusten ziona.

INTERPRETAZIOA. Hemen ikusten dugu gazte bat bere momentu fisiko onenean. Erakusten digu zein zen garaiko ideal atletikoa, buelta ematen diskoa jaurtitzeko momentuan dagoenean. Miron, Fidias eta Polikletorekin izan ziren garai honetako eskultorerik garrantzizkoenak. Leporatu izan zaio emozioak ez zituela transmititzen baina errealismo handiko lanak burutu zituen. Artelan honekin batera, garai bereko eskultura lan aipagarrienak Partenongo eskultura-dekorazioa eta Polikletoren Doriforo lan bikaina.

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.