1808 maiatzaren 3ko
fusilamenduak
(liburuan 251.orrian D irudia)
Egilea: Francisco de
Goya y Lucientes.
Data: 1814.urtea.
Estiloa: Pintura
Erromantikoa.
Kokapena: Pradoko
Museoa (Madril).
Teknika: Mihise
gaineko olioa.
Neurriak: 268 x
347cm.
-Testuingurua:
Independentzia Gerraren markoaren barruan ulertu behar da margolan hau. 1814ko
otsailean, frantziarrak jadanik garaituak izan direnean, Goyak obra hau egiteko
proposamena aurkezten du. Espainiarren ekintza heroikoak erakutsi eta
gorapaitzeko bidea izango delarik.
Goyaren ideología liberala medio, Frantziar Iraultzaren eraginez
Frantziak jasan zituen aldaketak Espainian ere emango zirenaren itxaropena izan
arren, bestetik espainiar harrotasuna minduta sentiarazi zuen.
-Estiloa:
Goyari dagokion bezala, oso estilo pertsonala duen margolana daukagu. Arau edo
kanon zehatz bat jarraitu gabe. Kasu honetan, joera erromantikoa adierazten du:
errealitatearen ikuskera subjetiboa, idealizatu gabe, kolorea eta sentimenduak
gailentzen dira, era berean, askatasuna eta artistaren irudimena.
-Konposizioa: Bi
diagonal nagusi agertzen dira, lurrean dagoen argiontzian elkartzen direlarik.
Lehen planoko hildakoak eskortzoan ageri dira. Mugimendua lortzen da: lerro
bertikala kondenatuen gorputzetan, lerro horizontala fusiletan eta lerro
kurbatua sable eta besoetan. Eszena errealitatez irudikatzen da.
-Argia:
Kontraste nabariak ageri dira. Nolabaitean, tenebrismoa erabiltzen duela aipatu
daiteke, horrela, dramatismo efektua lortuz. Hondo ilun baten gainean, argi
foko bakarra argiontziarena da. Soldadu frantziarrak ilunpean ageri dira
(beraien itzalak lurrean isladatuz). Argiak, sinbolikoki, bi gune bereizten
ditu.
-Kolorea:
Tonu
ilunak nagusitzen dira, okrea, beltza eta grisa bezalakoak. Kontraste handia
sortzen da zuria eta gorriarekin. Hildakoen zaurien gorria bereziki atzematen
da, eszenaren indarkeria adieraziz.
-Marrazkia:
Goyak ez ditu lerroaren gradazio legeak errespetatzen. Marrazkia ia desagertu
egiten da. Gorputz eta aurpegiak desagertzeko joeran ageri dira; ia teknika expresionista
erabiliz. Pintzelkada luzea eta orban handikoa.
-Margolanaren
esanahia: Pinturaren Historiako obra garrantzitsu bat da. Gerrak
berarekin batera ekartzen duen zentzugabekeria azaleratuz. Frantziar militarrak
despertsonalizaturik ageri dira (ez zaie aurpegia ikusten eta denak jarrera
berdinean). Espainiar patriotak,aldiz, indibidualizaturik ageri dira. Pertsonai
nagusia martiri gisa ageri zaigu (agian Kristo gogoratuz). Goyak errurik ez
duten zibilak aurkeztu dizkigu. Gertakari unibertsal baten irudikapena egiten
da. Edozein herrialde eta garai historikorentzat baliogarria izan daitekeena.
-Margolanaren
gerorako eragina: Goyak margolan honekin ikuspegi heroiko eta
loriatsu horretatik aldentzea eta giza sufrimendua adieraztea lortu zuen.
Geroago, horrelako eredua jarraituko dute Manet-ek “Maximiliano enperadorearen fusilamendua” margolanarekin edo
Picassok “La masacre de Corea”
lanarekin.
-Goyaren
bestelako obrak: Jakina da bere ekoizpen artistikoa oso
handia izan zela, ohitura koadroetatik hasi eta pintura beltzen sailarekin
bukatzeko. Hemen aztertutako koadroaren “bikotea” 1808 maiatzaren 2koa edo Mamelukoen erasoa daukagu. Hona hemen bere
bestelako lanak: Karlos IV.ren familia,
Maja jantzirik, Maja biluzik, San Isidroko erromeria,…etab.
Ikus askotan nola horrelako maisulan zoragarriak, gaur egun, era desberdinetako protestak egiteko eredu gisa hartzen diren:
Iturria: www.sanidadpúblicasturias.org
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.