Azken Afaria Leonardo da Vinci handiaren obrarik
garrantzitsuenetako bat da. XV. mende bukaerako margolan hau, Milaneko Dominico
di Santa Maria delle Grazzie konbentuko jangelaren horma batean dago. Aditu eta
historialari askoren ustez, inoiz eginiko obra piktoriko onenetarikoa da.
Errenazimentuko margolan hau, 1495-98 urteen bitartean
margotu zuen, hau da, Quattrocento amaierakoa, baina sailkatzerako orduan,
Cinquecentoan kokatuko genuke.
Errenazimendua, Aro Modernoaren hasiera, Italian XV.
mendean sortu eta XV eta XVI. Mendeetan garatu zen mugimendu artistiko eta
kulturala izan zen. Nahiz eta Italiako hiri guztietan eragina izan mugimendu
honek, Florentzia izan zen protagonista nagusia. Garai honetan, Grezia eta Erromako
kultura klasikoetara itzultzeko joera bat egongo da. Mezenasen garaia ere
izango da, eta edertasuna izango da berriro ere artearen funtsa.
Leonardo, garai horretako eta gaur egun arte izan diren
maisu handienetariko bat kontsideratzen da. “Homo Universale” deitua izan zen,
margolaria, eskultorea, arkitektoa, ingeniaria, biologoa, musikaria, idazlea,…
izan zelako. Bere lanetan, argi-ilunak, sfumatoa, kolorea eta atmosfera
kontrolatua, perspektiba atmosferikoa eta adierazpen orekatua adierazten zituen.
Margolan hau, lehen esan bezala, horma batean eginik
dago. Baina Leonardok ez zuen garaian ohikoa zen fresko tradizionalean egin,
horren ordez, tenple eta oleoz eginiko mural bat egin zuen.
Artelana, garai hartan Milango mezenas familia garrantzitsueneko kide baten
enkarguz egina izan zen, Ludovico Sforza.
Obra honen gaia argi eta garbi erlijiosoa dela ikus daiteke, Jesusek bere
dizipuluekin eginiko azken afariaren errepresentazio bat delako.
Konposizioari begiratuz gero, arreta Jesusengan dagoela ikusten da. Bera
bakarrik dago erdian, isolatuta, begirada guztiak biltzen. Bere alboetan,
dizipuluak ditu, hiru pertsonetako multzotan banaturik. Hala eta guztiz ere, polemika
handia sortu zen Dan Brownen “El Código Da Vinci” liburuarekin. Bertan, Jesusen
ezkerretara dagoen figura, ez dela dizipulu bat dio, Maria Magdalena baizik,
hau da, bere emaztea zela esaten zena.
Perspektibaren aplikazio garbia ikusten da, (Jesusengan ihesa puntua) eta
hondoko leihoek, Jesusen irudia indartzen dute.
Elementu formalen erabilera ere aipagarria da: gizakiaren neurri ideala
(Berpizkundeko ezaugarri aipagarri bat), estilo handia, koloreen erritmo
harmoniatsua, argia eta kolorearen erabilpenetik bolumenak sortzen dira, argi
ilunak, sakontasun dramatikoa eta naturaltasuna. Azken hauek Leonardoren
lanetan ohikoak diren ezaugarriak dira. Efektu hauetaz gain, Da Vincik oso ondo
menperatzen zuen sfumattoa, baina hau, beste lan batzuetan hobeto desberdintzen
da, adibidez, Giocondan.
Hasieran esan bezala, Leonardo inoiz egon den maisurik handienetako bat izan da. Gaur egun
ere, bere obrak mundu guztian ezagunak eta goraipatuak dira. Bere beste
margolan batzuk honako hauek dira: Gioconda, Arkaitzetako Ama Birjina, Magoei
Adorazioa, …
Ikaslea: Julia Urreaga
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.