ARTE ERROMANIKOA:
Testuingurua eta arkitektura(liburuan 105-117)
1-TESTU
INGURU HISTORIKOA
– Kronologikoki X. mende bukaeratik XII mende
hasiera arte. Herrialdearen
arabera desberdina
izan daiteke.
– Arte
erromanikoak hiru fase edo aldi ditu:
–
1.fasea: Lehenengo erromanikoa edo erromanikoaren hastapenak X-XI mende bitartean
(975-1075). Arkitekturan soilik ematen da. Lehenengo erromanikoan ez dago
eskultura eta pinturarik. Borgoñan, Normandian, Italia iparraldean eta
Katalunian garatutako eskolak.
–
2.fasea: Erromaniko betea (Románico pleno) XI.-XII. mende bitartean
(1075-1150). Europa osoan garatu zen
–
3.fasea: Erromaniko berantiarra XII.-XIII. mende bitartean (1175-1225)
Fase hauek
ez dira berdinak herrialde guztietan. Batasun edo homogeneotasun bat dago baina
baita aniztasun handia ere.
– Arte erromanikoa ia Europa osoan eman zen: Frantzia, Alemania, Italia, Erresuma Batua,
Iberiar Penintsula,...
2-EUROPAKO
BATASUN KULTURAL ETA ARTISTIKOA XI.-XII. mendeetan
– Europan lehenengo aldiz mugimendu artistiko
bateratu bat dago erromatar inperioa desegin zenetik. Hau batzen dituena
kristautasuna da.
– Arte
erromanikoak izaera erlijiosoa du eta
eraikuntza hauek elizaren beharrak
asetzen ditu.
– Arte
erromanikoa Europan hedatzeko zenbait
faktore eman ziren:
1) Klunitarren ordena
2) Batasun liturgikoa
3) Erromesaldia eta gurutzadak
Europan
garatu zen arte erromanikoa XI eta XII. mendeetan Erdi Aroko gizarteari lotuta
dago. Gizarte feudala zen garai hartako gizarte mota: Feudalismoa.
Oinordekotzan harturiko eskubideetan (lur-eremu handien jabetza, jopuen bizitza
eta lana erabakitzeko ahalmena) oinarrituriko instituzio aristokratiko honen
arrimuan, berealdiko indarra hartu zuten nobleek errege botere gero eta
ahulagoaren aurrean. Horren ondorioz, biziki azkartu zen nekazari-giroa
hiriaren kaltetan eta arraz ahuldu zen aurrerakuntza eta lehiarako gogoa. Balio
zurrun, higiezin eta eztabaidaezin batzuei eustearren, forma era berean
zurrunak eta betierekoan baliotsuak bideratu ziren. Egoera honen erantzule
handia izan zen Eliza. Izan ere, Cluny-ko monasterio-sistemaren garapenari
berealdiko bultzaka emanez, une oro defendatu zuen espirituaren nagusitasuna
munduko beste ezeren gainetik, bai eta kultura, arte eta zientzia haren menpean
egon behar zutelakoa ere.
Norbanakoaren
aurkakoa da funtsean kultura feudala, haren araberako pribilegioak ez baitira norberaren
ekimen edo gaitasunaren ondorioa, baizik eta, inor halako etxean sortua delarik
haren oinordekoa delako, estamentu jakin bateko kidea izatearen ondorioak.
Estatus horren alde azaldu ziren une oro pribilegiatuak, euskarria eskaintzen
zion gizarte sistema hura eztabaidaezina zelakoan. Halatan, behin eta berriro
errepikatu zituzten artean ere forma homogeneo eta estereotipatu berberak.
Erromanikoa Europan lehenengo aldiz mugimendu
artistiko bateratua da erromatar inperioa desegin zenetik. Hau batzen dituena kristautasuna da. Arte
erromanikoak izaera erlijiosoa du eta eraikuntza hauek elizaren
beharrak asetzen ditu, eta Europan hedatzeko zenbait faktore eman ziren:
Klunitarren ordena, Batasun liturgikoa eta Erromesaldia eta gurutzadak.
Alde
batetik, Clunyko ordena eta bere monasterioak eraiki ziren Europa osoan
eta horrela gauzatu zen Kristautasunaren Batasun liturgikoa. Bazter oro zabaldu
ziren monasterio hauek eta, ordenaren boterea izugarri handitu ez ezik, biziro
azkartu zen ezagutzen transmisioa. Oro har, ikusgarriro hazi ziren
fraide-ordenak garai hartan eta ikaragarria izan zen ordena haiek Goi Erdi
Aroko gizartean izan zuten eragina. Latifundio handien jabe bilakatu ziren
monasterioak eta, horrez gainera, garai hartako ekoizpen-gune bakarrak izan
ziren praktikan. Haien lantegietan egiten ziren liburuak, kontsumo-gaiak,
artelanak eta beste produktu batzuk. Fraide-taldeak
izango ziren, halaber, eraiki
beharreko elizetako lanen gidari eta zuzendariak. Erromanikoa monasterio-artea
dela esan genezake.
Bestetik, Erromesaldiak izan ziren
aglutinazio-faktoreak, eta guztien artean Donejakue Bidea. Eragin handia izan zuen ideia,
teknika eta, areago, arte-taldeen garapenean eta aurrerapenen trukean, harginen
koadrilen bidez. Bestalde, Europa erreinu eta feudo txikitan horren zatitua
zegoenez, ezaugarri nagusiez gainera tokian tokiko ñabardurak eta joerak
azalduko zituzten eraikin erromanikoek.
Kontuan hartu behar
da garai honetan Santiagoko bidea edo Donejakue
bideari esker arte erromanikoa Europan zehar hedatzen lagundu zuela.
Konpostelako Santiagora iristeko lau bide desberdin zeuden eta herrialde
desberdinetatik erromesak joaten ziren.
3-ARKITEKTURA
ERROMANIKOAREN EZAUGARRIAK
1) Aurreko estiloetako elementuak
aurkitzen dira. Eraikuntza esperientzia erromanikoa aurreak jaso zituen,
halaber, Erromako, Bizantzioko eta islameko eragina.
2) Material aldetik harria izaten da. Harlanduzko murruak dira nagusi.
3) Euskarrien artean zutabea eta pilareak
erabiltzen dira. Gainera erromanikoa aurrera doan heinean pilare kruziformeak
eta pilare konposatuak erabiliko dituzte.
4) Erdi puntuko arkuak askotan erabiltzen
dira eta askotan txaranbelduak izaten dira arkiboltekin. Arku fajoiak gangaren barrualdean.
5) Metrika
eta neurri zehatzei garrantzi handia
ematen diete.
6) Oinplanoa: ikus liburuan 106.orria.
- Gurutze-latindarrekoa. Hiru nabeekin,
erdikoa goratuagoa .
-Transeptua ageri du. Erdiko nabea eta
transeptua elkartzen diren gunea: gurutzadura.
- Burualdean
abside erdizirkularra agertzen da. Honen
bueltan girola edo deanbulatorioa.
-Basilikala ere ematen da.
7) Altueran hiru maila ikus daitezke:
1.maila: arkuteria
2.maila: tribuna
edo galeria =triforioa (batzuetan itxurazkoa)
3.maila: klaristorioa
edo baoen gunea
8) Kanpotik monumentala izaten da.
9)
Normalean nabe nagusia kanoi-gangaz
estaltzen da eta albokoak ertz-gangaz.
10) Baoak estu edo txikiak ageri dira (turuta
itxurakoak) eta bertatik ez da argi asko sartzen. Iluntasuna eta argi gutxi.
11) Barrualdean, espazioa fokalizatua nabarmentzen
da, aldare nagusirantz zuzentzen
duena.
12) Kanpoaldean bolumetria oso markatuta, horizontala nagusiki, dorreengatik
bakarrik apurtua.
13) Portadak edo sarrerak oso
monumentalak eta dekoratuak dira erromanikoa aurrera doan heinean.
14)Arkitektura
erromanikoan egindako eraikuntzak tenplu
eta monasterioak dira. Monasterioen
ezaugarri nagusia berriz klaustroa izaten da.
4-ARKITEKTURA
ERROMANIKOA EUROPAN
Eskola desberdinak sortu ziren. Eskualde bakoitzeko tradizio arkitektonikoak eta eraikuntza ordaintzen zuten komunitateen
baliabide ekonomikoek izan zuten eragina eskola hauetan.
4.1) FRANTZIA (108,109,110 orrialdeetan)
–
Eraikuntza erromaniko ugari dago eta eskualdeka desberdintasun handiak.
– Borgoinan
Cluny-ko abadia edo monasterio
benediktinarra da aipagarrienetakoa.
Hemendik
aurrera monasterio klunitar guztiak horrela antolatuko dira.
– Beste
eraikuntza aipagarriak: Vezelayko Sainte Madeleine eliza, Autungo Saint Lazare,
Poitiersko Notre Dame, Angulemako katedrala, Perigueuxko Saint Front, Tolosako
Saint Sernin, Conques-eko Sainte Foy, Caen-go Saint Etienne, Mont Saint
Michel-eko abadia-eliza..
4.2) ITALIA (111,112 orrialdeetan)
- Italiako
iparraldean (Lonbardia), erdialdean (Toskana eta Umbria) eta hegoaldean
(Sizilia); baita Venezian ere.
- Toskana
inguruko ezaugarri aipagarria da kanpoaldeari ematen dioten garrantzia:
honetarako
erromatarrek erabilitako teknikak berreskuratuko dituztelarik, adibidez
fatxadaren marmolezko estaldura, eta sabaia ateburuduna. Pisako multzoa, Florentziako San Miniato al Monteko eliza eta
Florentziako bataiategia eta katedrala aipa daitezke.
-
Lonbardian kanpoko murruetan zerrenda bertikalak eta arku itsuen eta
arku-galerien erabilera hedatu zen. Hargin lonbardiarren eraikuntza teknika
hauek eragina izan zuten Kataluniako arkitektura erromanikoan ere.
-Venezian eragina bizantziarra da nagusi espazio kontzepzio berezian eta
urre koloreko mosaiko aberatsetan (San Markos basilika).
4.3) INGALATERRA (113.orrialdean)
Normandiarren
ereduak katedraletara zabaldu ziren. Durham-eko
katedrala.
4.4) ALEMANIA (113.orrialdean)
Elementu
konkretu batzuek bereizten dute erromanikoa: transeptu bikoitza eta haien besoen ertzetan goratzen den dorre
bana, gurutzaduraren gaineko bi domo desberdinak, baita murru eta dorreak
errematatzeko arku sailak eta arku itsuak ere. Adibideen artean Worms-eko katedrala aurkitzen da.
4.5) ESPAINIA
- XI eta XII
mendeetan zehar hedatu zen Arte Erromanikoa Penintsulako iparralde kristauan.
Hegoaldean, berriz, musulmanen kultura zen nagusi.
- Santiago
bideak hartu zuen garrantziari esker sartu eta eratu ahal izan zen erromanikoa
Penintsulan.
- Ekarpen
klunitarrez gain, bisigodoen, mozarabiarren, asturiarren eta karolinjioen
tradizioak batu ziren eta, honen ondorioz, nortasun handiko artea sortu zuten.
- Kataluniako
erromanikoa XI mendean garatu zen. Ezaugarrien artean banda bertikalak eta arku
txikiekin egindako apaindurak dira aipagarri. Adibide garrantzitsuena Roda-ko
Sant Pere eta Ripoll-eko Andre Maria
monasterioak dira nagusi. Mendialdeko eliza txikietan Tahull-eko Sant Climent eta Andre Maria dira aipagarri.
- Santiago bideari esker beste hainbat adibide
daude penintsula iparraldean.
Horien artean Nafarroako Leireko kripta; Aragoiko Jacako katedrala eta San Juan de la Peña ; eta Gaztelako Santo Domingo de Silos eta San
Martin de Fromista; eta Leongo San Isidoro eliza eta Zamorako katedrala.
- 1075ean eraikitako Konpostelako Donejaue
katedrala oso eraikuntza garrantzitsua da. Erromesaldirako eliza honek tamaina itzela du bere
baitan fededun ugari hartu ahal izateko.
4.6) EUSKAL
HERRIA
- XII. mendean, Fromista-ko eta San Isidoro-ko ereduan oinarrituriko
erromanikoa hedatu zen. Garai honetakoak dira Zangozako Andre Mariaren eliza, Lizarrako San Migel eta San Pedro de la Rua-ko elizak, baita
Eunateko eta Torres del Rioko eliza bitxiak ere, oin oktogonalekoak biak.
ARTE
PLASTIKOAK: ESKULTURA ETA PINTURA
Ezaugarri nagusia zera da, arte
plastikoek duten arkitekturarekiko mendekotasuna. Eskulturak eraikinen
zati garrantzitsuenak nabarmentzeko erabiltzen ziren: portada eta
klaustroetako arkupeetako kapiteletan kokatu ohi ziren. Fresko-pinturak,
berriz, tenplu barruko murru hutsak dekoratzeko erabiltzen zituzten, absideak
dekoratzeko batik bat.
Gaiak erlijiosoak ziren beti
eta bai eskulturak bai pinturak ere funtsezko xede bat zuten: irakastea.
Garai hartako portadetan behin eta berriz errepikatzen dira irudi biblikoak,
bereziki Apokalipsiari dagozkionak, eta absideetako pinturetan Kristo, Ama
Birjina, apostoluak, aingeruak eta ebanjelariak ageri ohi dira.
]ESKULTURA
oinarri-oinarrizkoak
dira arte erromanikoan. Oro har, eskulturak arkitektura-espazioaren menpe
daude, hau da, kapiteletan eta elizen portadetan ageri dira batik bat.
Horrexegatik, hain zuzen ere irudiak bihurriturik daude erabat, edo eta
hanka guztiz motzak dituzte nahiz eta esku handi,handiak izan, etab.
Toki-eragozpen horiek ez zituzten
artistak kikildu, euren ustez arteak xede didaktikoa zuen eta.
Garai hartan herritarrek, analfabetoak
baitziren harriaren gainean egindako irudien bidez ikasten zuten doktrina.
Gauzak horrela, eliza erromanikoei harrizko biblia ere deitu izan zaie
Erliebeen, pinturen eta liburuetako
irudien arteko harremana guztiz garbia da, guztietan gaiak eta
errepresentazio-formak oso antzekoak baitira.
Naturalismoa eza eta
irudikatutakoarekiko lotura-eza Bizantzioko artearen oinordekotza dira
ziurrenik. Irudi erromanikoak zurrunak dira erabat, nekez ikus ditzakegu
makurtuta edo gutxitan ageri dira burua jiratuta, ez dute talderik osatzen eta
eszenak, zenbaitetan, inongo loturarik gabekoak dira. Bestalde,
modelatuak beste kultura batzuetako aldi arkaikoak gogorarazten dizkigu:
beratasunik gabeko masailak, jarrera hieratikoak, ezer adierazten ez duten
aurpegiak, bolumen-eza, irudi lauak, aurrera begira dauden irudiak…
Zenbaiten iritziz, ezaugarri horiek edertasun
klasikoaz ahaztu den kulturaren ondorio dira. Beste zenbaiten ustez,
berriz, nahita egiten zituzten horrelako irudiak, hots, artista erromanikoek
deformazioak nahita erabiltzen zituzten, edertasun klasikoa bazterturik,
bizipen erlijiosoen izpiritualtasuna aditzera emateko.
Izan ere, benetan ikusten zuten
errealitatea albora uzte hori, pertsonen ezaugarri bereziak eta mugitzen diren
muskuluak irudikatzeko ardura-eza, izpiritualtasunez betetako plastika
erromanikoaren bereizgarri nagusiak dira. Plastika hori ikusizko
errealitatearen atzean dagoenaren bila dabiltzan XX mendeko abangoardia batzuen
inspirazio-iturri bilakatu da.
Eskulturak
kokatzeko gogokoen zituzten lekuak portadak izan ziren. Bertako
tinpanoetan Pantokratorra ageri ohi da, arkiboltak ere hor daude, mota ugariko
irudiz apaindurik, eta ate-zangoetan profeta eta apostoluak ezarrita daude.
Gurutziltzatuak lau
iltze ditu,
oinak separatuta, eta haren aurpegiak ez du oinazerik adierazten.
Batzuetan koroa izaten du buruan eta manta luze batez jantzita dago.
Ama Birjina haurra
besoetan duela, eserita dago eta aurrera begira, haurraren
tronua bailitzan. Bi irudien artean, amaren eta haurraren artean, alegia, ez
dago inolako komunikaziorik.
Eskultura erromanikoak monumentuak
dekoratzeko erabiltzen ziren oro har. Portadak dekoratzeko, esan dugunez,
ahalguztiduna edo Pantokratorra erabiltzen zuten, jainkoaren semearen
itxura eman ohi ziotelarik. Almendra itxurako zisku baten edo ostarkuaren mandorla
baten barruan eserita dago, lau animalia sinbolikoak edo tetramorfos izenekoa
inguruan duela, profeta zaharrek ikusi zuten bezala eta San Juanek Apokalipsian
deskribatu zuen legez. (Gizonezkoa ( San Mateo ),Idia ( San Lucas ),
Lehoia ( San Marcos )Arranoa ( San Juan ).
Bi menderen buruan etengabeko
bilakaera izan zuen eskultura erromanikoak. Hasierako garaietan marfilez
egindako eta arkitekturan inolako funtziorik ez zuten obren kopiak besterik ez
ziren portadak. Garai klasikoan, ostera, XII mendean, irudiak leku zehatz
batean, arkitektura-marko jakin batean ezartzeko pentsatzen zituzten.
Erromanikoaren bukaeran egindako irudien mugimendu-aberastasunak erakusten
digunez, arkitektura-markoaz ahazturik, efektu anekdotikoen bila hasi ziren
artistak. Aldaketa alderdi guztietan sumatu daiteke, keinuetan, mugimenduetan,
bolumenean, aurpegieran…
Portada
erromanikoen artean ikusgarrienetarikoak ondokoak dira besteak beste:
Moissac-eko Arkupea, Velzelay-ko Portada eta Arlesko San Profimo
]PINTURA
Eskulturan bezalaxe, pinturak ere funtzio
didaktikoa zuen. Hori zela eta, helburura ez zen errealitatea
irudikatzea, Itun Zaharreko eta Berriko ideiak eta kontzeptuak adieraztea
baizik.
Koloreak ez ziren
errealistak,
formaren eta koloreen beraien eduki sinbolikoaren arabera erabiltzen baitziren
hauek. Pintura erromanikoan kolore dirdiratsuak eta garbiak erabiltzen
zituzten eta, siluetak nabarmentzeko, kolore-mantxa handiak inguratuz, lerro
lodi eta ilun bat pintatzen
zuten. Honetan datza pintura erromanikoaren aberastasuna. Adierazi bezala,
irudikatutako motiboek lortzen dute behatzailearen arreta bereganatzea.
Irudiak
jarrera paralelotan egoten dira jarrita, bestalde, argi-ezak formen geometria
azpimarratzen du. Aurrera begira dauden irudiak gogoko zituzten eta
planoa apurtuko zuen forma oro baztertzen zuten. Irudiak bakartuak
daude, erromanikoaren bukaera arte ez ziren elkarren artean
erlazionatzen hasi.
Kataluniako
eliza erromanikoak Erdi Aroko arte erromanikoa aztertzeko interesgarrienetakoak
dira, batik bat,Tahull.eko San Clementekoak
.Bertako irudien hieratikotasuna eta frontaltasunean nabari da.
GOGORATU
MANDORLA. Forma
eliptikoa duen aureola, Kristoren irudia barruan duela aintza sinboloa
adierazten du. Agertzen da pinturan zein eskulturan
PANTOKRATOR. Kristoren
irudia, eserita, eskumako eskua altxatuta eramaten du bedeinkapena ematen
balego bezala eta ezkerrekoan ebanjelioak ditu. Grekoz ahalguztiduna esan nahi
du hitzak.
TETRAMORFOS. Lau
ebanjelarien sinboloak dira: gizona San Mateo, idia San Lucas, arranoa San Juan
eta lehoia San Marcos.
ERROMANIKOAREN GUTXIENGO EZAUGARRIAK
ARTE PLASTIKOAN
- Arkitekturari dion menpekotasuna: eskultura ( portadak, kapitelak, arkuak ) pintura ( absideetan eta barruko murruetan
- Gaia
erlijiosoa eta helburu didaktikoa. Adierazpen
biblikoak: apokalipsia portadetan. Kristoren gaia, Ama birjina,
apostoluak, aingeruak, ebanjelariak… absideetako pinturetan.
Erlijiosoa ez dena ere agertzen da:
dekorazio geometrikoa, begetala, animaliak eta munstroak ( ekialdeko eragina
- Balore
estetikoak. Naturaltasun-eza, sinbolismoa. Proportzio, edertasun eta
errealitate irizpide klasikoak ez
dira azaltzen, ez dute formen
perfekzioa bilatzen. Helburua da fededunek barne bizitza eta mezu
erlijiosoa barneratzea.
a.
Irudiak deformatu egiten dira. Puztea:
gorputzak luzatu, begiak eta eskuak oso handiak, oinak gurutzatu… guzti hori
zirrara egiteko.
b. Marko
arkitektonikora egokitu beharrak naturaltasun eza sortzen du
c.
Mundu sinbolikoa sortzen da ( etengabe
errepikatu egiten dena eta ezagutu behar dena ondo ulertzeko )
d. Bizantzio,
Erromaniko-aurrea eta Paleokristauaren eragina
- Ez
dira erretratuak agertzen, ez dute banan-banako tratamendua jasotzen, forma
estereotipatuak dira humanitatea edo jainkotasuna adierazteko. Hori dela
eta, figura guztiek dute antza.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.